آخر الأخبارالأسرة والطفل › 5 حاجات محتاجة تتجنبيهم لو عايزة تمنعي افراز الدهون الزيادة في فروة الراس

صورة الخبر: 5 حاجات محتاجة تتجنبيهم لو عايزة تمنعي افراز الدهون الزيادة في فروة الراس
5 حاجات محتاجة تتجنبيهم لو عايزة تمنعي افراز الدهون الزيادة في فروة الراس

الشعر الدهني او فروة الراس الدهنية من مشاكل الشعر اللي بتقابل كتير من البنات, والشعر في الحالة دي بيحتاج غسيل كتير ويمكن بشكل يومي, وزي ما قولنا قبل ان غسيل الشعر عدد مرات كتير ممكن يسبب تلفه وينشفه, لكن احنا ممكن نسيطر على المشكلة دي ونطول فترة غسيله لاطول فترة ممكنة, ومش باستخدام منتجات مخصوص ولا اي حاجة, لكن بمنع شوية حاجات ممكن تكوني بتعمليها دايما وبرغم انها بسيطة ويمكن متتخيليش انها بتفرق او بتزود الدهون في فروة الراس, وهو ده اللي هنعرفه النهاردة من خلال السطور الجاية هنقولك 5 حاجات هتساعدك على منع دهون فروة الشعر المفروض انك تتجنبيها.

حاجات هتساعدك على منع دهون فروة الشعر:

1- اتوقفي عن لمس شعرك:

ممكن تكون صعبة خصوصا على البنات اللي دايما بيعملوها او عادة عصبية عندهم لما بيضايقوا بيمسكوا شعرهم, او حتى لما بتقعدي تجربي تسريحات كتير للشعر ومش عارفة تعملي فيه ايه, في النهاية كل مرة بتلمسي فيها شعرك بتنقلي الزيوت من اطراف الصوابع لشعرك, وتقريبا معظمنا بيلمس شعره بمعدل ميقلش عن 20 مرة في اليوم, وده اكيد يعتبر كتير جدا, وعشان تقللي من لمس الشعر باستمرار ممكن تضفريه او تعمليه ديل حصان.

2- متسرحيش شعرك بالفرشة زيادة عن اللزوم:

تسريح الشعر زيادة عن اللزوم بيحفز انتاج الزيوت في فروة الراس, لو سرحتيه عدد مرات كتير زيادة عن اللزوم بتوزع كمان الزيت من فروة الراس لباقي الشعر, عشان كده بننصحك باستخدام الفرضة الصبح قبل الخروج, وقبل استخدام الحرارة على الشعر, ومرة قبل النوم.

3- اتوقفي عن غسل شعرك يوميا:
غسل الشعر زيادة عن اللزوم ممكن يحفز الزيوت في فروة الراس اكتر عشان يعوض الزيوت اللي بتتخلصي منها باستمرار, ده غير ان الغسيل الكتير بيأثر على نمو الشعر, وفي نفس الوقت لو متخلصتيش من الزيوت والتراكمات على فروة الراس ده هيأدي لفروة راس غير صحية ونمو الشعر بشكل غير صحي, عشان كده المفروض يكون الغسيل بمعدل معتدل, يعني غسيل الشعر كل 3 ايام هيكون كافي جدا, ولو انتي بتلعبي رياضة وبتعملي تمارين وفروة الراس بتعرق يبقى ضروري تغسليه في نفس اليوم بعد التمرين على طول لان العرق ده معناه زيادة الزيوت والتراكمات في فروة الراس وبصيلات الشعر.

4- اختاري الشامبو والبلسم المناسب, واستخدميهم بطريقة صح:

معظمنا ممكن يكون بيستخدم الشامبو بطريقة غلط, الشامبو المفروض يتركز على فروة الراس بس, ولما تيجي تشطفيه هيشيل اي تراكمات على باقي الشعر والاطراف, ولو انتي بتعاني من فروة شعر دهنية واطراف جافة في الحالة دي انتي مش محتاجة شامبو مرطب او حاجة تضيف لمعان, لكن هتكوني محتاجة حاجة تعملي توازن وتكثيف وديتوكس للشعر, وعلى وجه التحديد اللي بيعانوا من الفروة الدهنية والاطراف الجافة هتكون مهمة اصلاح الاطراف الجافة هي مهمة البلسم واللي المفروض يطبق بس على نص الشعر والاطراف.

لو بتعاني من فروة الراس الدهنية بنرشحلك شامبو لوريال باريس الفيف كلاي ريلاسينس الاستثنائي, اللي معمول مخصوص لمعالجة فروة الشعر الدهنية والاطراف الجافة.

5- نضفي فرشة الشعر بانتظام:

غسل فرشة الشعر بانتظام مهم جدا, لان الفرشة مع الوقت بيتراكم عليها المنتجات والدهون والاوساخ, بالاضافة لشعرك اللي بيكون على الفرشة, وبالتالي ده كله بيتقل للشعر لما بتيجي تسرحيه كل مرة, عشان كده بننصحك بغسل الفرشة مرة واحدة في الشهر على الاقل, كل اللي هتعمليه بس نضفي الفرشة من الشعر وانقعيها في مية دافية وصابون لمدة 30 دقيقة, وبعدين اغسليها كويس بمية دافية.

نصيحة: اعملي ديتوكس شهري للشعر:

لو بتعاني من فروة الراس الدهنية, بننصحك تعملي ديتوكس للشعر مرة كل شهر, عشان تعملي اعادة توازن لدرجة الحموضة في فروة الراس وتساعديها في امتصاص المغذيات. ممكن تجربي انك تحطي كان نقطة من زيت شجرة الشاي على كمية الشامبو اللي هتستخدميها لغسل الشعر, زيت شجرة الشاي بيحتوي على خصائص مطهرة بتساعد .على تنضيف وتطهير فروة الراس, وبيقلل من افراز الدهون في فروة الراس

المصدر: بنات حوا

قد يعجبك أيضا...

أضف هذا الخبر إلى موقعك:

إنسخ الكود في الأعلى ثم ألصقه على صفتحك أو مدونتك أو موقعك

التعليقات على 5 حاجات محتاجة تتجنبيهم لو عايزة تمنعي افراز الدهون الزيادة في فروة الراس

هذا الخبر لا يحتوي على تعليقات.

كن أول شخص وأضف تعليق على هذا الخبر الآن!

أضف تعليق

أكتب تعليقك
إسمك
البريد الإلكتروني

لن يتم إظهار بريدك الإلكتروني مع التعليق

الرقم السري
77528

من فضلك أكتب الرقم الظاهر أمامك في خانة الرقم السري

حمل تطبيق عرب نت 5 مجانا الآن
سجل في النشرة الاخبارية في عرب نت 5
إدارة و خدمات الموقع من جاليليو لإدارة المواقع    استضافة وتطوير مواقع - ستار ويب ماستر

هذا الموقع مزود بحلول جاليليو مدير المواقع - ® Galileo Site Manager