آخر الأخباراخبار منوعة › 7 حاجات ممكن تقولهم لون الدورة الشهرية عن صحتك

صورة الخبر: 7 حاجات ممكن تقولهم لون الدورة الشهرية عن صحتك
7 حاجات ممكن تقولهم لون الدورة الشهرية عن صحتك

شكل الدورة الشهرية ولونها ممكن تنبهك لمخاطر صحية المفروض انك تاخدي بالك منها عشان تبدأي تعالجيها, يعني مثلا لون اللون وردي فاتح او غامق او لونها شاحب كل لون ممكن يقولك حاجة معينة, والنهاردة من خلال السطور الجاية هنقول لكل بنات لون الدورة الشهرية ممكن تقول ايه عن صحتك, وازاي تتعاملي مع المشكلة.

لون الدورة الشهرية ممكن تقول ايه عن صحتك:
1- اللون الوردي:
لو لون الدورة الشهرية وردي ده ممكن يكون معناه انخفاض مستويات هرمون الاستروجين, او لو انتي بتعملي حركة كتير و active دايما ده ممكن يكون سبب ان لون الدورة يبقى فاتح, لان ثبت ان ممارسة الرياضة وخصوصا الجري ممكن يأدي لانخفاض مستويات هرمون الاستروجين.

وحاجة لازم ننتبه ليها كويس جدا ان في بعض الدراسات اثبتت ان في علاقة بين انخفاض هرمون الاستروجين وخطر التعرض لهشاشة العظام في المستقبل.

2- اللون المائي:
المائي اللي بيكون تقريبا من غير لون او لونه وردي فاتح جدا, ده معناه انك اما بتعاني من نقص في المغذيات وعندك نقص فيتامينات, او ممكن تكون علامة على الاصابة بسرطان المبيض, لكن متقلقيش لان سرطان المبيض او قناة فالوب خطر الاصابة بيه بتكون اقل من 2% من بين كل انواع السرطانات النسائية.

3- اللون البني الغامق:
اللون البني الغامق او الاحمر الغامق ده معناه تراكم دم قديم داخل الرحم لفترة طويلة جدا, وده مش معروف سببه بالظبط, ولكن يعتبر امر طبيعي مافيش قلق منه.

شوفي من هنا حيل ونصايح لفترة الدورة الشهرية هتغير حياتك للابد.

4- سميكة زي المربى وفيها تكتلات:
افراز الدم سميك زي المربى خلال فترة الدورة الشهرية مع تكتلات لونها احمر غامق, ده معناه انك ممكن تكوني بتعاني من انخفاض مستوى هرمون البروجسترون وارتفاع الاستروجين, ومعظم الوقت ده ده مش معناه ان في حاجة خطيرة بأي شكل, لكن مع ذلك لو التكلات حجمها كبير وكتير ده ممكن يكون معناه وجود خلل هرموني, او وجود اورام ليفية في الرحم في بعض الاحيان.
5- لون رمادي محمر:
اللون الرمادي او الرمادي المحمر, لو انتي مش حامل فده معناه انك مصابة بعدوى بكتيريه ولازم تروحي للدكتور, لكن لو فاتك مثلا على الاقل ميعاد دورة واحدة, ده ممكن يكون معناه اجهاض مبكر.

6- لون احمر “لون التوت البري”:
لون الاحمر اللي بيكون لون التوت ده يعتبر علامة صحية جدا, ولكن لازم ننبه بردو ان الطبيعي عن شخص ممكن ميكونش طبيعي عند شخص تاني, عشان كده بننصح لو لاحظتي اي تغيير انتي مش متعودة عليه لازم تروحي للدكتور.

7- اللون البرتقاني:
اللون البرتقاني بالظبط زي اللون الرمادي المحمر ممكن يكون علامة عن الاصابة بعدوى بكتيرية, لكن لو هي عدوى فعلا يبقى هتلاحظي مع اللون وجود ريحة كريهة وآلام شديدة.

في النهاية بننصحك لو لاحظتي اي تغيير في لون الدورة الشهرية انك تروحي لدكتور امراض النساء, وحاولي انك دايما تعملي كشف دوري بانتظام عشان تطمني على صحتك اول بأول.

المصدر: بنات حواء

قد يعجبك أيضا...
loading...

أضف هذا الخبر إلى موقعك:

إنسخ الكود في الأعلى ثم ألصقه على صفتحك أو مدونتك أو موقعك

التعليقات على 7 حاجات ممكن تقولهم لون الدورة الشهرية عن صحتك

هذا الخبر لا يحتوي على تعليقات.

كن أول شخص وأضف تعليق على هذا الخبر الآن!

أضف تعليق

أكتب تعليقك
إسمك
البريد الإلكتروني

لن يتم إظهار بريدك الإلكتروني مع التعليق

الرقم السري
45747

من فضلك أكتب الرقم الظاهر أمامك في خانة الرقم السري

حمل تطبيق عرب نت 5 مجانا الآن
سجل في النشرة الاخبارية في عرب نت 5
إدارة و خدمات الموقع من جاليليو لإدارة المواقع    استضافة وتطوير مواقع - ستار ويب ماستر

هذا الموقع مزود بحلول جاليليو مدير المواقع - ® Galileo Site Manager