آخر الأخباراخبار مصر › إبراهيم عبدالمجيد: حسني مبارك قال لأحمد نظيف "متهروش مخي"

صورة الخبر: إبراهيم عبدالمجيد: حسني مبارك قال لأحمد نظيف "متهروش مخي"
إبراهيم عبدالمجيد: حسني مبارك قال لأحمد نظيف "متهروش مخي"

تذكر الروائي إبراهيم عبدالمجيد، على صفحته الشخصية على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، موقفًا مضحكًا له مع الرئيس الأسبق محمد حسني مبارك.

وكتب عبدالمجيد: "ما دام سبنا الهم شوية وبتكلم ع الجوايز هاحكي لكم موقفين يموتوا من الضحك، سنة 2004 أنا فزت بالتفوق في الأداب، وكنا بنستلمها طبعًا 2005".

وأضاف: "حسني مبارك قرر يضاعف قيمة الجوايز، وكنا إحنا قبضنا الجايزة زي ما هي، لكن القرار يسري علينا، طبعا حيدونا الزيادة، المهم لأول وآخر مرة حسني مبارك يقرر يوزع الجايزة بنفسه على الفائزين ماكانش فاضل غير الشهادة يوزعها علينا".

وواصل: "رحنا بعد ماوزع الشهادات خرج في الجنينة بتاعة قصر العروبة وإحنا معاه ووقفنا، كان فاضل على العيد الكبير 3 أيام ، كنت أنا وأصلان وكان فايز بالجايزة التقديرية وعبدالعزيز موافي وكان فايز بالجايزة التشجيعية جنب بعض.

وتابع: "فجأة لقينا عبدالعزيز بيقول لمبارك الآتي: "إحنا بنشكر حضرتك يا سعادة الرئيس جدا على مضاعفة الجايزة لكن للأسف الوزارة مادفعتش لينا الفرق والعيد داخل علينا وعايزين نجيب لحمة للولاد، طبعًا بقينا في نص هدومنا وبصينا لبعض في دهشة جامدة".

وأكمل: "لكن مبارك على طول راح منادي يا فاروق، على فاروق حسني، كان بعيد واقف مع نظيف رئيس الوزراء، جه فاروق حسني مبارك قال له ليه ما أخدوش فرق الجايزة فاروق حسني قال الموضوع عند رئيس الوزراء وحيخلص خلال أيام، راح مبارك منادي يانظيف، جه نظيف ساله مبارك نفس السؤال ، نظيف قال له الموضوع ماشي في سكته القانونية يافندم وأخدنا موافقة مجلس الشوري فاضل بس موافقة مجلس الشعب وخلاص".

وأنهى الموقف: "راح مبارك قايل له: بأقول لك إيه ماتهرش مخي الفلوس النهاردة، روحنا وخدت معايا أصلان وعبدالعزيز موافي في عربيتي ميتين من الضحك، سألته ليه يا عبدالعزيز عملت كدا وأحرجتنا قال لي أنا كنت ظابط في الجيش وهو كان ظابط في الجيش ودي اللغة اللي حتأثر فيه، وعبدالعزيز بالمناسبة كان من أبطال معركة رأس العش بعد 67 وعمل عنها رواية بعد كدا، المهم روحنا البيت لاقيت جابر عصفور بيتصل بيا ويقول لي تعالي ياخويا خد الشيك".
يذكر أن إبراهيم عبد المجيد كاتب روائي مصري حائز على جائزة نجيب محفوظ، وجائزة معرض الكتاب لدولي، من أشهر مؤلفاته: البلدة الأخرى، ولا أحد ينام في الأسكندرية.

المصدر: الوطن

قد يعجبك أيضا...

أضف هذا الخبر إلى موقعك:

إنسخ الكود في الأعلى ثم ألصقه على صفتحك أو مدونتك أو موقعك

التعليقات على إبراهيم عبدالمجيد: حسني مبارك قال لأحمد نظيف "متهروش مخي"

كن أول شخص وأضف تعليق على هذا الخبر الآن!

أكتب تعليقك
إسمك
البريد الإلكتروني

لن يتم إظهار بريدك الإلكتروني مع التعليق

الرقم السري
71853

من فضلك أكتب الرقم الظاهر أمامك في خانة الرقم السري

خلال 30 أيام
خلال 7 أيام
اليوم