آخر الأخبارالأسرة والطفل › شاهد:ازاي تتصدي للتحرش وتدافعي عن نفسك وتاخدي حقك!

صورة الخبر: شاهد:ازاي تتصدي للتحرش وتدافعي عن نفسك وتاخدي حقك!
شاهد:ازاي تتصدي للتحرش وتدافعي عن نفسك وتاخدي حقك!

ظاهرة التحرش من الظواهر اللي انتشرت في مجتمعنا بشكل كبير جدا خلال الفترة الاخيرة, ودلوقتي عشان البنت تمشي في الشارع وتوصل للمكان اللي هي رايحاه في امان بقت من المهمات الصعبة وبتمشي خايفة انها ممكن تتعرض للتحرش في اي وقت, وللأسف انه لحد دلوقتي موصلناش لحل جذري للمشكلة دي, وناس كتير بقت بتشوف التحرش في الشارع عادي وحتى مش بتحاول تدخل واكيد بنشوف ده كتير حوالينا لما بنت بتتعرض لحالة تحرش في الشارع نادرا جدا لما بنلاقي تدخل من حد يدافع عنها, والأسوأ اللي بيحصل ان التدخل ساعات كتير او في اغلب الاوقات تقريبا بيكون بشكل سلبي يعني يوجهوا كلامهم للبنت انه عادي محصلش حاجة ومتكبريش المشكلة والاكتر كمان ان اللوم ممكن يتوجه على البنت لاننا كمجتمع شرقي دايما بنجيب الغلط على البنت لا دي مشيتك هي السبب.. لبسك.. طريقة كلامك والخ من اللوم اللي البنت بتتعرض له وبتتحول في لحظة من ضحية لجاني, وعشان كده المشكلة كل يوم بتزيد بشكل كبير في المجتمع لان مافيش اجتهاد حقيقي للتصدي ليها وبنتعامل معاها بشكل سلبي جدا.

والتحرش بيختلف ما بين الالفاظ او الكلام اللي ممكن يخدش حياء البنت في الشارع, او انه يطاردها في الشارع ويمشي وراها, واللي وصل دلوقتي للتحرش واللمس بالايد وده طبعا لاننا في البداية موقفناش للحاجات البسيطة اللي بالكلام فالموضوع اتطور اكتر, والاكتر انه وصل لحالات الاغتصاب.

لكن في الفترة الاخيرة يمكن بقى في اهتمام شوية بالموضوع وحصل محاكمات لمتحرشين لانه بقى في قوانين بتعتبر التحرش الجنسي جريمة يعاقب عليها القانون وبتوصل عقوبة التحرش بكل انواعه سواء لفظي, او بالفعل, او سلوكيا, او حتى المعاكسة والتحرش عن طريق التليفون والانترنت للسجن لمدة ما بين 6 شهور لحد 5 سنين مع كمان دفع غرامة ممكن توصل ل 50 الف جنية.

– ازاي تتصدي للتحرش وتدافعي عن نفسك لو اتعرضتي للموقف ده ؟

1- ما تسكتيش لازم تدافعي عن نفسك وخليكي ايجابية:

من اكبر الغلطات انك تسكتي ومتدافعيش عن نفسك وتبيني له بشكل واضح وصريح وقوي انك رافضة تصرفة لان السكوت مش حل, لو سكتي هيتمادى في تصرفاته لازم توقفيه بانك تتكلمي بصوت عالي وقوي وكله ثقه وتمنعيه عن اللي بيعمله.

انتي كمان خليكي ايجابية مع غيرك يعني لو شوفتي بنت بتتعرض للتحرش اتكلمي بصوت عالي واعرضي عليها المساعدة.
وجهي كلام للي حواليكي اللي شافوا التحرش ومتكلموش عاتبيهم واحرجيهم انهم محاولوش يتدخلوا ويدافعوا عنك او عن اي بنت اتعرضت للتحرش قدامك, يعني نحاول على قد ما نقدر اننا نغير سلوك اللي حوالينا ونخليه ايجابي.

2- اكتبي تجربتك وشاركيها مع غيرك:

دلوقتي السوشيال ميديا ووسائل التواصل الاجتماعي بقى ليها دور فعال جدا في مجتمعنا وممكن تغير حاجات كتير, لو اتعرضتي للتحرش متخافيش انك تقولي وشاركي تجربتك واللي حصل معاكي على صفحتك على الفيس بوك او على التويتر او غيرها من المواقع اللي تقدري تشاركي بيها وتفيدي بنات غيرك يتصرفوا ازاي في المواقف اللي زي وتشجعيهم هما كمان انهم يشاركوا تجاربهم, وفي نفس الوقت ده هيبقى لفت نظر للمجتمع ان المشكلة زادة ومحتاجة حل جذري.

3- شاركي في انشطة اجتماعية ضد التحرش:

ممكن تشاركي مع جمعيات حقوق المرأة والجهات المسئولة عن حقوق المرأة في وقفات او مسيرات ضد التحرش عشان تبقى صرخة قوية من كل بنت تنبه بيها المجتمع انه يتحرك بشكل ايجابي ضد التحرش وللجهات المسئولة انها تاخد موقف قوي وفعال للتصدي لظاهرة التحرش.

ازاي تتصدي للتحرش
ازاي تتصدي للتحرش
4- دافعي عن نفسك بأسلحة مش مؤذية:

لو اتعرضي لتحرش قوي فانتي محتاجة في الحالة دي تدافعي عن نفسك بردو بقوة وانك تستخدمي سلاح بس يكون مش مؤذي او ممكن يتحول ضدك, ممكن نشوف من خلال الفيديوهات دي ازاي تقدري تدافعي عن نفسك بأسحلة بسيطة زي الكتاب او الجرنال يعني حاجة تكون متوفرة معاكي ومن غير ما تأذيكي في نفس الوقت, كمان ممكن تشتركي في دروس اللياقة البدنية والدفاع عن النفس عشان تقدري تدافعي عن نفسك.

5- بلغي عن التحرش:

– لو حصلت معاكي حالة تحرش بلغي واثبتيها في القسم لان لازم المتحرش ميفلتش من العقاب عشان ميكررهاش مع بنات تانية ومتتهاونيش في حقك وخليكي قوية لان الحق معاكي, والبلاغات الرسمية دي تعتبر تنبيه للجهات المسئولة انها تتحرك ضد الظاهرة دي وتحاول تمنعها بكل الطرق.
ودلوقتي في ارقام مخصصة عن اي حاجة خاصة بحقوق الانسان, او العنف ضد المرأة, او التحرش الجنسي تقدري تبلغي عن طريقها 01126977444 – 01126977333 – 01126977222.

– كمان في حركات ومبادارات تطوعية ظهرت عشان تساعد في حل المشكلة دي زي امسك متحرش, ضد التحرش, مش ساكتة – خريطة التحرش اللي ممكن عن طريقها تبلغي عن اي حادثة تحرش حصلت لك او شوفتيها وهما بيقدموا المساعدة اللازمة.
ودي صفحات رسمية للحركات والمبادرات التطوعية للتواصل او التبليغ عن اي حادثة

– صفحة ضد التحرش:
https://www.facebook.com/AntiHarassmentMovement/
– صفحة وموقع خريطة التحرش: https://www.facebook.com/HarassMapEgypt/
http://harassmap.org/ar/

ازاي تتصدي للتحرش
ازاي تتصدي للتحرش
في النهاية بنقول لكل بنت متخافيش, وخدي موقف ايجابي, وخليكي واثقة من نفسك ومتأكدة ان الحق معاكي, وخليكي قوية وقولي لا للتحرش بصوت عالي, وممكن نبدأ من هنا مع بنات حوا نشارك بشكل ايجابي لو في اي بنت اتعرضت لحالة تحرش او شافت حالة قدامها تشاركنا التجربة وتقولنا اتصرفت ازاي مع الموقف.

المصدر: بنات حوا

قد يعجبك أيضا...

أضف هذا الخبر إلى موقعك:

إنسخ الكود في الأعلى ثم ألصقه على صفتحك أو مدونتك أو موقعك

التعليقات على شاهد:ازاي تتصدي للتحرش وتدافعي عن نفسك وتاخدي حقك!

كن أول شخص وأضف تعليق على هذا الخبر الآن!

أكتب تعليقك
إسمك
البريد الإلكتروني

لن يتم إظهار بريدك الإلكتروني مع التعليق

الرقم السري
62702

من فضلك أكتب الرقم الظاهر أمامك في خانة الرقم السري